English version below
Resistencia es uno de los nombres más importantes del
rock duro en Sudamérica, así como uno de los primeros en este género.
Originarios de Caracas, Venezuela, surgieron en 1977 y tuvieron gran éxito con
sus primeros discos en los inicios de los años 80, con su formación clásica, es
decir: César A. Somoza T. (voz), Ricardo A. Escobar B. (batería, R.I.P. 2010), Luis
Panero (bajo), Rodrigo Yoma A. (guitarra - R.I.P. 2007) y Marco T. Ciargo
(guitarra). Mantuvimos una charla con Luis Panero, bajista y con César Somoza,
cantante, para saber un poco más sobre Resistencia.
Q. - Cuando empezó tu interés por el rock duro en
general? Cuales fueron tus principales influencias en los inicios de Cheese
Factory / Resistencia?
Luis - A los 15 o 16 años. Mi hermano, que tiene 10 años
más que yo tenía muchos discos pues tenían una miniteca y era rock lo que se
escuchaba en aquellas épocas.
César - Podría enmarcarlo dentro de lo dieciséis,
diecisiete años.
Todo el rock de finales de los años sesenta y el inicio
de los setentas forma parte de mi “bagaje cultural”.
Q. - En que otros grupos has tocado antes de Resistencia?
Luis - Junto a Nicky Scarola fundamos CHEESE FACTORY
alrededor de 1977-78. Luego me fui a USA (Chicago 1980-1981 +-) y armé una
banda que se llamó Hammersmith Odeon-…como el teatro.
César – Ninguno.
Q. – Cuando te uniste a Resistencia? Como surgió de que
te unieras a Resistencia, ya os conocíais con anterioridad?
Luis - No, al regresar a Vzla, Cheese tenía otra
formación. Entre en una banda llamada Apocalipsis en la que toqué el bajo y
canté. Luego la banda se disolvió y me llamaron de Resistencia. El resto es
historia.
César - En 1978 conozco a Ricardo Escobar en la
Universidad y decidimos formar una Banda, comenzamos a trabajar en la idea y
junto a Mladen Horvat guitarra y Jaime Hernández bajo RESISTENCIA nació. Más
tarde 1979 en la Universidad conocemos a Marco Ciargo y Víctor López, Rodrigo
Yoma fue referido por amigos colegas estudiantes para juntar esfuerzos de la
recién refundada Banda.
Q. - En los inicios incluíais alguna versión de otros
grupos, tanto nacionales como extranjeros, en vuestros conciertos? O siempre
tocasteis originales?
Luis - Nunca tocamos versiones ni en CF ni en
Resistencia. Es obvio que tocas las canciones de los grandes para practicar y
aprender, pero nunca las tocamos en vivo. Para eso componíamos las nuestras.
César - No nunca jamás. Había talento para honrar el
nombre y la filosofía de la Banda.
Q. - Como era el movimiento heavy rock en Venezuela con
grupos tan importantes como vosotros y Arkangel? Había mucha competición entre
vosotros?
Luis - En Venezuela, lamentablemente, nunca hubo un gran
movimiento, aunque otros digan que sí. Grande en comparación con tiempos
anteriores pero lo justo para tocar de vez en cuando. Los que digan lo
contrario mienten. Gracias a Dios fuimos de los que más tocamos…pero nada de
otro mundo. Con Arkangel o con Paul nunca hubo competición. Eso se lo invento
alguien. Al menos no la hubo por parte de Resistencia. De hecho, ni sabíamos
que pasaba con ellos, no nos interesaba. Es que en realidad no había
comparación. Ellos en lo suyo y nosotros a lo nuestro.
César - El movimiento de Rock en Venezuela necesitaba una
Estrategia y eso fue lo que hicimos nosotros. La competencia siempre existirá
porque somos humanos, hubo gente y grupos que buscaron establecer un roce entre
bandas de un mismo género solo con el fin de beneficiarse publicitaria y
comercialmente. Nosotros tuvimos extraordinarias relaciones con LA MISMA GENTE,
TEMPANO, OBERTURA, CHESSE FACTORY, ALTA FRECUENCIA entre otros, conscientes de
nuestro papel como músicos y el aporte que siempre deseamos legar.
Q. - Será que, alguna vez, vuestros discos de los años 80
serán editados en cd? Mantenéis conversaciones con alguna editora para eso?
Luis - Los fonogramas de Resistencia pertenecían a Color,
un sello de Top Hits (empresa venezolana). Este catálogo fue adquirido por
Balboa Records (empresa mexicana, creo) y ellos son los dueños. Alguna vez,
Marco los contactó pero no se llegó a un acuerdo. Se pueden sacar como piratas
y no creo que Balboa haga algo en contra porque las ventas no serán
significativas. El que quiera que lo haga. Por ahora toda la música está en
internet. El que la quiera la puede encontrar y bajársela. Inclusive en vivo o
hasta en ensayos. Canal RESISTENCIA VIDA Y OBRA en youtube.
César - Con el dolor de mi alma te puedo decir que sitos
en la red donde puedes comprar el álbum vinyl o cd por unos cuantos Euros eso
lo vi recientemente. Un robo descarado en frente de nuestros ojos. Prefiero no
seguir comentando sobre este tema.
Q. - Por qué el álbum "Zodiaco" nunca llego a
ver la luz del día? Hubo dificultad en encontrar una editora? Esta situación
llevo al final de Resistencia en los años 80?
Luis - Falta de interés en general. (ir a mi escrito).
César - Una falta de interés, falta de recursos.
RESISTENCIA estaba viviendo sus últimos días como agrupación original.
Q. - Por esa altura en que os separasteis de Resistencia,
estabais trabajando en más músicas para otro disco? Quizá otro álbum que
quedará en el olvido? Más concretamente en el 87?
Luis - Si, un disco que nunca se editó que a mi parecer
no era Resistencia. Busca en el archivo de mi escrito.
César - Si nos encontrábamos grabando nuestro cuarto
disco.
Q. - Como ves tu experiencia en Resistencia, después de
tantos años? Es algo que te tocó muy fuerte en el corazón?
Luis - Forma parte de mi vida, mi ser y mi humilde
legado.
César - Me tocó el ímpetu de la juventud, me tocó el
sonido de mi alma, me tocó cada latido de mi corazón y aún toca en mi memoria
musical.
Q. - Te sorprende que pasado tantos años aún haya tanto
interés en el grupo Resistencia y en el legado que habéis dejado?
Luis - Sí y no. Resistencia marcó una pauta en su momento
y eso está escrito en la historia. Pero en realidad existimos en la memoria de
gente ya bastante mayorcita. La mayoría de la gente joven no tiene ni puta idea
de quienes fuimos o de lo que hicimos.
César - No deja de asombrarme nunca, la hermosura del
saludo de la gente y su afección por la música que hicimos en un momento es el
mejor pago por nuestra ofrenda.
Q. - Algunas veces, grupos como Obús y Barón Rojo,
vinieron presentar sus trabajos a Venezuela, nunca os llegó una invitación para
tocar en España también?
Luis - Eran otros tiempos en los que la inmediatez de la
tecnología de hoy no existía. Era muy difícil hacer llegar tu música a otros
lugares sin apoyo de la discográfica o de contactos importantes. Alguna vez
existió la posibilidad, pero lamentablemente nunca se pudo concretar.
César – Nunca.
Q. – En que otros grupos has tocado después de
Resistencia? Aun te gustan las sonoridades más duras del rock?
Luis - En un momento dado en que no estuve en Resistencia
armé una banda llamada VAUDEVILLE. Grandes y divertidos momentos. De los
mejores de mi vida como músico.
El rock y la música en general hoy en día es muy
variopinta. Hay cosas interesantes y buenas bandas, pero creo que en general se
ha perdido la esencia. Ya era difícil innovar en nuestra época; hoy es casi
imposible. Soy, hoy por hoy, un dinosaurio del rock y seguramente mi parecer
este caducado. Creo que no hay, y quizás no debe haber comparación entre
épocas.
César - Forme una Banda de Jazz Rock Latino llamada DOBLE
VIA en 1989 y mi banda actual es CELACANTO estamos grabando nuestro segundo
álbum después del primero el cual está en internet LOS TECHOS ROJOS Y OS
CUENTOS DE LA VIDA.
Q. – Como te gustaría terminar esta entrevista? Te gustaría
añadir algo más?
Luis - Solo agradecer tu interés en la banda y en
nuestras vidas. Hable con Cesar y voy a darle tu contacto para que él también
te pueda dar una visión de su historia y de la de Resistencia. Cesar vive en
Sudáfrica y tiene una banda llamada CELACANTO, que está viva y aún colea.
César - Con un gran saludo y un fraternal abrazo para ti
y para todos los seguidores a quienes este papel les va a llegar.
Aún vivo con CELACANTO sígannos y disfruten el viaje por
nuestro océano musical.
Se les quiere a todos!!!
De mi parte, me resta agradecer tu tiempo, y desearte que
te vaya todo bien en el futuro!
Muchas gracias Paulo por tu interés. Recuerda que pase lo
que pase DEBES RESISTIR!!
English version:
Resistencia is one of the most
important names of hard rock in South America, as well as one of the very first
in this genre. Based in Caracas, Venezuela, they came up in 1977 and had great
success with their first albums in the early 1980s, with their classical line
up, that is: César Somoza (voice), Ricardo A. Escobar B. (Drums, RIP 2010),
Luis Panero (bass), Rodrigo Yoma (guitar - RIP 2007) and Marco Ciargo (guitar).
We had a talk with Luis Panero, bass player, and César Somoza, singer, to know
a little more about Resistencia.
Q. - When did your interest in
hard rock in general start? What were your main influences at the beginning of
Cheese Factory and Resistencia?
Luis - At the age of 15 or 16
years old. My brother, who is 10 years older than me, had many records because
he had a “Miniteca” and rock was what we were listening to, at that time.
César - I could frame it within
sixteen, seventeen years.
All the rock of the late sixties
and the beginning of the seventies is part of my “cultural baggage”.
Q. – What other bands did you
play before Resistencia?
Luis - Together with Nicky
Scarola, we formed CHEESE FACTORY around 1977-78. Then I went to the USA
(Chicago 1980-1981 + -) and started a band called Hammersmith Odeon- ... as the
theater.
César – None.
Q. - When did you join
Resistencia? How did you get into them, did you already know each other’s
before?
Luis - No, when I came back to
Venezuela, Cheese Factory had another line-up. I joined a band called
Apocalypse in which I played bass and sang. Then the band dissolved and they
called from Resistance. The rest is history.
César - In 1978 I met Ricardo
Escobar at the University and we decided to form a band, we started working on
the idea and together with Mladen Horvat, guitar and Jaime Hernández, bass,
RESISTENCIA was born. Later in 1979, at the University, we met Marco Ciargo and
Víctor López, Rodrigo Yoma was referred by fellow students to join efforts of
the newly refounded Band.
Q. - In the beginning did you
include some version of other bands, both national and foreign, in your shows?
Or did you always play originals?
Luis - We never played covers in
Cheese Factory or Resistance. It's obvious that you play songs from big bands
to practice and to learn, but we never played them live. For that we composed
ours.
César - No, never. There was
talent to honour the name and philosophy of the Band.
Q. - How was it like the heavy
rock movement in Venezuela with such important bands as you and Arkangel? Was
there a lot of competition between both bands?
Luis - In Venezuela,
unfortunately, there was never a great movement, although others say yes. Great
compared to previous times, but just enough to play from time to time. Those
who say the opposite, lie. Thank God we were the ones that played most ... but
nothing from other world. There was never competition with Arkangel or with
Paul. Someone invented that. At least no by Resistencia. In fact, we didn't
even know what was going on with them, we were not interest. There was no
possible comparison. They were by their own and we by our own.
César - The Rock movement in
Venezuela needed a Strategy and that was what we did. The competition will
always exist because we are human, there were people and groups that sought to
establish a friction between bands of the same genre only in order to benefit
advertising and commercially. We had extraordinary relationships with LA MISMA
GENTE, TEMPANO, OBERTURA, CHESSE FACTORY, ALTA FRECUENCIA among others, aware
of our role as musicians and the contribution we always want to leave.
Q. - Could it be that, your
albums from the 80's will be released on CD, one day? Do you keep conversations
with any label for that?
Luis - The Resistencia albums,
belonged to Color, a Top Hits label (Venezuelan company). This catalog was
acquired by Balboa Records (Mexican company, I think) and they are the owners.
Once, Marco contacted them but no agreement was reached. They could be released
as bootlegs and I don't think Balboa will do anything against it because it
won't be significant sales. Everyone who wants can do it. By now all the music
is on the internet. Anyone who wants, can find it and download it. Even live or
even in rehearsals. Everyone who wants can do it. By now all the music is on
the internet. Anyone who wants, can find it and download it. Even live or even
in rehearsals. Resistencia Vida y Obra channel, on youtube.
César – With pain in my soul, I
can tell you which websites where can you buy the vinyl or cd album for a few
Euros, I saw that recently. A blatant robbery in front of our eyes.
Q. - Why did the album
"Zodiaco" never see the light of the day? Was it hard to try to find
a label? Did this situation lead to the end of Resistencia, in the 80's?
Luis - Lack of interest in
general. Zodiac, it's just a demo. Yes, a demo. As it sounds. Something with
quality to show to record companies what we intended to do. It was recorded
that well for having the facility to do it in “SonoUno”, the studio run by José
Ferreira and in which “Estrategia” was recorded. In fact, there are voices
recorded that are not supposed to be the definitive ones, many mistakes when
playing, bad synchronization, parts of songs not filled in because arrangements
are missing, etc. Time, setbacks and hard reality turned those tapes into the final
product, but that was not the intention. It was that, just a demo. One of those
demos that in the end come alive for being what they are, but, commercially
speaking, are useless. It is only half of
what was intended to do. Therefore, in that beautiful country, nobody saw it
clearly.
César - A lack of interest, lack
of resources. RESISTENCIA was living its last days as an original band.
Q. - By that time that you break
from Resistencia, were you working on more music for another album? Maybe
another album that will be forgotten? More specifically in 87?
Luis - Yes, an album that was
never released that in my opinion was not Resistencia.
César - Yes, we were recording
our fourth album.
Q. - How do you see your
experience in Resistencia, after so many years? Is it something that touched
you very deep in your heart?
Luis - It is part of my life, my
being and my humble legacy.
César - It touched my youth
impetus, it touched the sound of my soul, it touched every beat of my heart and
it still plays in my musical memory.
Q. - It surprises you that after
so many years there is still so much interest in Resistencia and in your
legacy?
Luis - Yes and no. Resistencia
marked a pattern at their time and that's history. But in reality we still
exist in the memory of people, already quite old. ost of the young people don't
have a clue who we were or what we did.
César - It never ceases to amaze
me, the beauty of people's greeting and their affection for the music we made
in a moment it is the best payment for our offering
Q. - Sometimes, bands like Obús
and Barón Rojo, came to show their works to Venezuela, have you ever been
invited to play in Spain too?
Luis - Those were other times
when the immediacy of today's technology did not exist. It was very difficult
to get your music to other places without support from the record label or
important contacts. The possibility once existed, but unfortunately could never
be realized.
César – Never.
Q. - What other bands did you
play after Resistencia? Do you still like the hardest sounds of rock?
Luis - At a certain time when I
was out of Resistencia, I've put together a band called VAUDEVILLE. Great band
and we had much fun. Some of the best of my life as musician.
Rock and music in general today
are very diverse. There are interesting things and good bands, but I think in
general the essence has been lost. It was already difficult to innovate in our
time; today is almost impossible. Now a days I'm a rock dinosaur and surely my
opinion has expired. I think there isn't, and perhaps there should not be
comparison between times.
César - I formed a Latin Rock
Jazz Band called DOBLE VIA in 1989 and my current band is CELACANTO we are
recording our second album after the first one which is on the internet LOS
TECHOS ROJOS Y OS CUENTOS DE LA VIDA.
Q. - How do you want to end up
this interview? Anything more you want to say?
Luis - I just would like to thank
you for your interest in the band and in our lives. I have talked to Cesar and
I will give him your contact so that he can also give you a vision of his
history of Resistencia. Cesar lives in South Africa and has a band called CELACANTO,
which is alive and still rocks.
César - With a big greeting and a
fraternal hug for you and for all the followers to whom will see this blog.
I still live with CELACANTO
follow us and enjoy the trip through our musical ocean.
Love you all!!!
Thank you for your time, and wish
you all the best for the future!
Luis - Thank you very much Paulo
for your interest. Remember that whatever happens you MUST RESIST!
Sem comentários:
Enviar um comentário